Isnin, 29 November 2010

Hormati semua orang

Sikap merendahkan diri boleh dimulai dengan cara mengubah pandangan kita kepada orang lain. Usah lagi menjadikan pakaian, kenderaan dan penampilan luaran seseorang sebagai penentu sikap kita kepadanya. Tidak juga asal usul dan negeri asal orang tersebut. Tidak, kita mesti mengormati semua manusia, kerana ia ialah makhluk yang dimuliakan Allah dalam al-Quran. Allah berfirman yang bermaksud : "Dan sungguh kami telah muliakan anak-anak Adam." (Surah al-Isra' 17:70)

Supaya dapat merendahkan diri, kita harus membuang "perasaan lebih baik daripada orang lain". Kita harus selalu menyedari bahawa orang yang kita anggap hina boleh jadi sagat mulia di sisi Allah S.W.T. Imam Muslim no 6848 meriwayatkan daripada Abu Hurairah, bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : "Betapa banyak orang yang sangat kusut, selalu ditolak dari pintu-pintu rumah, namun kalau ia berdoa pasti Allah kabulkan permintaannya."

Dalam kitab al-Zuhd al-Kabir, Imam al-Baihaqi meriwayatkan dengan sanadnya hingga kepada tokoh tasawuf besar di Mesir bernama Zun Nun al-Misri, katanya, "Sesungguhnya Allah menyimpan tiga perkara dalam tiga perkara. Allah menyimpan kemurkaan dalam kemaksiatan, menyimpan keredhaan dalam ketaatan dan menyimpan waliNya di antara sekalian manusia. Maka janganlah engkau meremehkan maksiat walau sekecil apa pun, sebab siapa tahu dalamnya terdapat murka Allah. Janganlah engkau meremehkan ketaatan walau sekecil apa pun, sebab siapa tahu dalamnya terdapat redha Allah. Dan jangan engkau menghina hamba Allah walau seorang pun, sebab siapa tahu entah-entah dia wali Allah."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

....


I made this widget at MyFlashFetish.com.