Selasa, 7 Jun 2011

Perbezaan hasad, ghibtah dan munafasah

Hasad, ghibtah dan munafasah. Ketiga-tiga kalimah ini sama tetapi tidak serupa. Mereka mempunyai makna tersendiri walau agak mirip.

   Hasad dengki   
Berharap dan berusaha agar sesuatu nikmat yang dianugerahkan Allah kepada seseorang terhapus, luput dan lupus

Hukum : Haram mengikut sepakat ulama. Firman Allah bermaksud : "Dan daripada kejahatan pendengki apabila ia dengki." (Surah Al-Falaq 113 : 5)

Dalam ayat ini, Allah meminta kita berlindung daripada bahana dan bahaya hasad. Jika sesuatu itu perlu kita jauhi, maka lebih-lebih lagi hasad tidak patut berada dalam hati kita


   Ghibtah (iri hati)   
Berharap nikmat yang dimiliki oleh orang lain turut dimilikinya tanpa berharap atau bercita-cita nikmat tersebut  luput daripada orang lain

Hukum : Harus - Jika berkaitan dengan urusan dunia
              Mustahab (sunat) - Jika berkaitan dengan ibadah dan ketaatan


   Munafasah    
Bersaing untuk mencapai sesuatu sebagaimana yang telah dicapai oleh orang lain.

Hukum : Harus tetapi tidak perlu keterlaluan sehingga melangkaui batas kemampuan seorang manusia. Munafasah ini juga perlu terhad kepada ruang lingkup perkara-perkara yang dibenarkan agama dengan cara yang juga "patuh syariah". Sebaik-baiknya bersainglah dengan diri sendiri berdasarkan konsep, "semoga hari ini lebih baik daripada semalam".


Abdullah bin Mas'ud meriwayatkan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud : "Tidak boleh hasad (ghibtah) kecuali kepada dua orang iaitu orang yang Allah anugerahkan kepadanya harta lalu dia infakkan pada jalan kebaikan dan orang yang Allah berikan ilmu (Al-Quran dan Sunnah), ia menunaikan dan mengajarkannya." (Muttafaq 'alaih)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

....


I made this widget at MyFlashFetish.com.