Isnin, 25 Mac 2013

Masuk Neraka Kerana Seekor Lalat


Sebelum saya mulakan penulisan, saya berharap jika ada kesalahan dalam apa yang saya tulis ini, para pembaca digalakkan menegur atau membetulkan kesalahan saya, kerana saya bukannya seorang ulama', saya cume saeorang budak yang hanya ingin berkongsi ilmu... 
Baiklah kita mulakan..

Syirik ialah satu perbuatan yang doasanya besar dan tidak akan diampun oleh Allah SWT. Walaupun begitu, syirik terbahagi kepada dua, iaitu syirik jali dan syirik khafi. Syirik Jali ialah syirik yang jelas. Contohnya, menyembah berhala, murtad, mengakui ada kuasa yang lebih hebat dari Allah SWT dan lain - lain..
Syirik Khafi pula ialah syirik yang tersembunyi. Syirik khafi ialah syirik yang paling susah untuk kita elakkan kerana ia berkaitan dengan hati. Contoh - contoh bagi syirik Khafi ialah perasaan riak, ujub, takbur dan lain - lain. Syirik Khafi tidak termasuk dalam dosa yang tidak diampunkan..
Okey, disini ada sebuah kisah yang ingin saya kongsikan bersama pembaca - pembaca sekalian. Mungkin anda pernah membaca kisah ini dimana - mana, tapi tidak mengapa, saya hanya ingin berkongsi cerita..
Cerita mengenai hanya seekor lalat, 2 orang sahabat boleh masuk syurga dan neraka.
 
Imam Ahmad meriwayatkan daripada Salman al-Farisi " Seorang lelaki masuk ke Syurga kerana seekor lalat, dan seorang lagi lelaki masuk ke Neraka kerana seekor lalat."
 
Beliau bercerita " Dua orang lelaki berjalan melalui sekelompok orang yang sedang menyembah berhala. Mereka tidak membiarkan sesiapa berlalu dari tempat itu sebelum mempersembahkan korban untuk berhala mereka. Kaum itu berkata kepada salah seorang daripada kedua-duanya,
 
"Persembahkanlah sesuatu untuk berhala"  
 
Dia menjawab "Aku tak memiliki apa-apa".
 
Mereka berkata " Persembahkanlah walau seekor lalat".
 
Lalu dia mengorbankan seekor lalat kepada berhala dan mereka pun melepaskannya. ( Orang ini masuk neraka).
 
Mereka berkata kepada lelaki yang lain "Persembahkanlah walau seekor lalat"
 
Dia menjawab " Aku tidak akan mempersembahkan apa-apa kepada selain Allah SWT!"
 
Lalu mereka memenggal kepalanya. (Orang ini masuk Syurga).
 
Rasulullah bersabda
" Jangan meremehkan sedikitpun tentang makruf (baik) meskipun hanya menjumpai kawan dengan berwajah ceria (senyum)". (HR. Muslim)  

Jangan kita meremehkan perkara yang kecil, walaupun hanya dengan senyuman. Amalan yang kecil itulah sebenarnya besar di sisi Allah. Sebab bukan semua orang boleh buat, betul tak? 
 
(Sumber Cerita: Bila Jari Mula Menaip)
Semoga menjadi pengajaran buat kita semua.. 
Untuk mengelakkan kita melakukan syirik, amalkan doa yang ada di dalam al-Ma'thurat:

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

....


I made this widget at MyFlashFetish.com.