Jumaat, 8 Februari 2013

Imam Bukhari diuji Kehebatannya


Semua orang tahu, Imam Bukhari terkenal dengan hadith - hadithnya yang sahih. Walaupun beitu, ada juga orang sekarang yang mempertikaikan hadith - hadith yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari. Terdapat suatu kisah, 10 orang ulama' Baghdad yang ingin menguji kehebatan Imam Bukhari..
 Suatu hari, Imam Bukhari datang ke Baghdad. beliau disambut dengan begitu meriah sekali. Kemudian, beliau dibawa berjumpa dengan 10 orang ulama'. Mereka ingin menguji kehebatan Imam Bukhari dengan memberikan hadith - hadith yang diubah sanad dan matannya. Setiap seorang dari mereka memberikan 10 hadith. Jadi semua sekali berjumlah 100 hadith.
Ulama' yang pertama menanyakan hadithnya. Imam Bukhari menjawab, " Aku tak biasa dengar hadith ni". Begitulah jawapannya bagi semua hadith yang diberikan oleh 10 orang Ulama' itu. Orang - orang awam yang sedang memerhati menjadi keliru. Betulkah Imam Bukhari ni hebat dalam bidang hadith? 
Setelah selesai 100 buah hadith ditanyakan, Imam Bukhari menjawab kembali hadith yang diberikan oleh ulama' - ulama' itu. Dia jumpa dengan ulama' yang pertama. 
Beliau berkata, " hadith sebenar yang kamu ingin baca ialah ini, ini, ini ,ini". (maaf penulis tidak tahu apa hadith yang sebenar yang mereka bagi dan yang dijawab oleh Imam Bukhari)..
Ulama pertama tadi menjawab, "Benar!" 
Kemudian Imam Bukhari membetulkan kembali semua hadith yang diubah oleh ulama - ulama itu. Dan semua jawapannya ialah betul. Kemudian barulah semua Ulama dan orang awam yang ada disekelilingnya mengakui kehebatan Imam Bukhari.
Sedangkan ulama - ulama zaman dahulu sudah mengakui kehebatan Imam Bukhari, siapalah kita yang cetek ilmunya ingin mempertikaikan hadith - hadith yang dibawa oleh Imam Bukhari..
Sumber cerita (30 minit Ustaz Don)
(kalau penulis tersalah cerita tolong betulkan ya)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

....


I made this widget at MyFlashFetish.com.