Jumaat, 8 Februari 2013

Kelebihan Selawat keatas Nabi SAW


Kelebihan Selawat keatas Nabi SAW
Di hadapan Kaabah, ada seorang budak dengan seorang Pak Cik. Si Pak Cik ni seibuk beribadat dengan membaca al-Quran, berzikir, bertahmid, bertasbih dan banyak lagi zikir. Lepas penat baca Quran, dia zikir. Lepas penat zikir pertama, dia zikir lain pulak.. 


Lama jugak lah diorang duduk kat depan Kaabah tu. Si Pak Cik dah banyak zikir yang dia baca. Pastu dia heran ngan budak yang duduk sebelah dia ni. Dia pun tanya lah kat budak tu..

Pak Cik : Kenapa adik asyik berselawat je dari tadi?? Bukan ke banyak lagi zikir lain??

Budak tu pun jawab...

"Ayah saya dah meninggal dunia. Ayah saya meninggal dunia di hadapan mata saya. Lepas je ayah saya meninggal, wajah dia berubah jadi warna hitam. Saya pun menangis tak henti - henti. Bila saya penat saya pun tertidur."

"Semasa saya sedang tidur saya bermimpi. Ada seorang lelaki yang sangat tampan. Bajunya putih bercahaya. Serbannya juga putih bercahaya. Dia datang ke ayah saya lalu menyapu wajah ayah saya. Bila dia sapu je wajah ayah saya, wajah ayah saya yang hitam tadi terus berubah menjadi putih"

Saya bertanya kepada lelaki itu, "Kamu ni siapa?". 

Lelaki itu menjawab, "Tidakkah engkau mengenali aku?".

"Tidak," jawab saya.

"Aku adalah Muhammad Rasulullah SAW. Disebabkan ayah kamu ni pernah berselawat ke atasku, maka dia layak mendapat syafaatku." jawab lelaki tadi.

Budak tadi berkata kepada Pak Cik tadi, "Sejak hari itu, mulut saya tidak pernah berhenti berselawat keatas Nabi SAW kerana saya ingin mendapat syafaat daripada Baginda SAW".

Allahu Rabbi, betapa besarnya kelebihan berselawat keatas Rasulullah SAW, hinggakan apabila kita selawat sekali keatas Baginda SAW, Allah akan berselawat sebanyak 10 kali keatas kita, kita juga dengan mudah dapat masuk kesyurga Allah Taa'la dengan mendapat syafaat dari Baginda Nabi Muhammad SAW... Allahu Rabbi.. 

Oleh itu, marilah kita berselawat keatas Nabi SAW...

Allahumma Solli 'Ala Saidina Muhammad, Wa 'Ala Ali Saidina Muhammad

Allahumma Solli 'Ala Saidina Muhammad, Wa 'Ala Ali Saidina Muhammad

Allahumma Solli 'Ala Saidina Muhammad, Wa 'Ala Ali Saidina Muhammad

insyaAllah mendapat Syafaat dari Nabi SAW..

- Kuliah Ustaz Don Daniyal - Masjid al-hasanah, Bangi -

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

....


I made this widget at MyFlashFetish.com.